חשיבותו של מגיש עזרה ראשונה

נוכל ללמוד על רמת ההכשרה של מגיש המאומן בעזרה ראשנה, בואו נתחיל מההתחלה:

התקנות

תקנות הבטיחות בעבודה (עזרה ראשונה במקומות עבודה), תשמ"ח-1988 קובעות כי בכל מקום עבודה חייב להימצא בכל עת ארגז עזרה ראשונה שתכולתו תהיה בהתאם למספר העובדים ובנוסף ערכת החייאה נגישה לכל 25 עובדים וערכת חילוץ ומילוט (כנגד אש) לכל 25 עובדים, ארגז העזרה הראשונה יכול להיות גם תיק ולא ארון תלוי. פירוט הציוד מפורט בנספח לתקנה.

חובת המעביד למנות אדם שיהיה אחראי על תיק העזרה הראשונה, מעל ל 50 עובדים על האדם להיות מאומן בעזרה ראשונה (כך בפקודת הבטיחות). יש לציין כי השימוש בערכה יהיה על ידי מגיש מאומן בלבד.

פה העניינים מתחילים להיות מסובכים. מיהו מגיש מאומן ?

מגיש עזרה ראשונה מאומן

בחוק ובתקנות אין קביעה חד משמעית מיהו מגיש מאומן וכמה שעות צריכה להימשך הכשרתו.

ישנן המלצות שהוגשו למשרד הבריאות אך אינן מחייבות.

נוכל למצוא במקצועות שונים את רמת ההכשרה הנדרשת (לדוגמא – מציל, מדריך ספורט, משיט וכיו"ב) ובמערכת החינוך יש את חוזר המנכ"ל הקובע במדויק מה רמת ההכשרה של מגיש עזרה ראשונה (מע"ר), חובש, פארמדיק, אח או רופא. 

בתקנות הבטיחות בעבודה אין הגדרה לרמת ההכשרה.

מתי יעלה הנושא להכרעה ? כאשר יקרה משהו, או אז השופט או החוקר יקבעו אם רמת ההכשרה התאימה לפי אופי המפעל, חומרת האירוע והמעשים שנעשו להגשת עזרה ראשונה. אין תקדים בארץ הקובע כי הכשרת מגיש מאומן אינה עומדת בדרישות.

מניסיון, החוקרים והשופטים פונים תדירות למד"א כגורם המקצועי בתחום ושואלים לחוות דעתו. 

אז מה ההמלצות של הגורם המקצועי (מצטער אם אני מרגיז בעלי חברות פרטיות או בעלי עניין בתחום העזרה הראשונה, מה לעשות, זהו המצב) – מד"א ?

רמת הכשרה מומלצת למגיש עזרה ראשונה

ישנה המלצה חד משמעית אשר נתמכת במחקרים בינלאומיים רבים על החשיבות של העזרה הראשונה ומתן שוק חשמלי בדקות הראשונות (לגבי דפיברילטור ארחיב בסוף)

סיכויי ההצלה לאדם שהתמוטט עולים בעשרות מונים כאשר ליד האדם שהתמוטט היה מישהו שידע לזהות את הבעיה (זה לא פשוט להבדיל בין אדם שרק התעלף ולבין זה שנושם את נשימותיו האחרונות) ולכן 

כלל העובדים – ההמלצה של מד"א היא חד משמעית, על כל עובד לעבור קורס החייאה בסיסי של 4 שעות המעניק לעובד ידע בזיהוי וטיפול במצבי חירום – החייאה בסיסית והחייאה עם מכשיר דפיברילטור.

צוות החירום – אם יש במפעל צוות חירום על חבריו לעבור קורס עזרה ראשונה בסיסי של 20  שעות, הקורס מקנה ידע בהחייאה ובנוסף גם בזיהוי וטיפול במצבי חירום רפואיים מסכני חיים. אם אין במפעל צוות חירום יש להכשיר מספר עובדים בקורס עזרה ראשונה בסיסי כך שתמיד יהיה לפחות אחד מהם זמין להעניק טיפול במקרה חירום רפואי.

מגיש עזרה ראשונה – בכל מפעל ובכל אתר כדאי ורצוי שיהיה לפחות מגיש עזרה ראשונה אחד לפחות שעבר הכשרה של 44 שעות והוכשר לזהות ולטפל כמעט בכל מצבי החירום הרפואיים. עדיף שהעובד יהיה זמין בכל שעות העבודה של המפעל.  לכם הממונים אוסיף כי הקורס במד"א מוכר ומעניק 5 ימי כשירות אז מה ? לא תעשו ?

ולסיום הדפיברילטור

מעבר לחובה על מקומות ציבוריים בהם עוברים יותר מ 500 אנשים או מקומות ספציפיים כמו חדרי כושר, בריכות וכיו"ב מומלץ ביותר לרכוש דפיברילטור.

אין צורך בהכשרה מיוחדת כדי להפעילו והוא יכול להיות ההבדל בין חיים למוות.

עלות המכשיר נמדדת באלפים בודדים בלבד ואין צורך בהחלפת סוללות או בדיקה מסובכת כל שנה.

נ.ב.

בשום מקום לא כתוב מה צריכה להיות רמת ההכשרה של מדריך עזרה ראשונה, ישנן המלצות שהוגשו למשרד הבריאות אולם ההמלצות לא תורגמו לכדי תקנה או דרישה. כאשר אתם בודקים מול מי שעתיד להדריך אתכם בדקו מה ההסמכה של המדריך ? מי הסמיך אותו כמדריך ? מתי עבר את הקורס ומתי עבר ריענון ? האם הוא פעיל ועושה משמרות באמבולנסים או שהפעם האחרונה שהוא ראה חולה הייתה לפני 15 שנים ?

נשמח לענות גם בווצאפ
1
צריכים עזרה?
שלום,
נשמח לעזור בכל שאלה בנושא חשיבותו של מגיש עזרה ראשונה, לחצו על הכפתור הירוק :)