בטיחות חומרים

בטיחות בגז טבעי (מתאן)

בשנים האחרונות ישנה עלייה חדה בצריכת גז טבעי בתעשייה, אם זאת בימים אלו מקימים שכונות חדשות שיוזנו בגז טבעי ויהוו חלופה בצריכת החשמל וגז הבישול.


מכיוון שתחום הגז הטבעי בהתפתחות וגדילה משמעותית, לא תמיד כשמכניסים "טכנולוגיה" חדשה למפעל יודעים באמת מהם הסיכונים או דרך הטיפול בגז הטבעי, עלולים להתרחש תאונות שמסכנות חיים ואף נזק חמור לרכוש. פה נכנס יועץ בטיחות בעל הכשרה ענפית בגז טבעי לתת פתרונות, להוביל ולהנחות את בעלי המקום והמנהלים להתנהגות מול ה"טכנולוגיה" החדשה במפעל.

לגז הטבעי אין ריח ואין לו צבע, לא ניתן לזהות אותו בחלל. חברות החלוקה מוסיפות לו תמצית ריח מתיל מרקפטן כדי לתת לו את הריח הזה של "ביצה מקולקלת" שיהיה ניתן להבחין כאשר יש דליפה או שחרור גז לאוויר.
• גז טבעי – תערובת גזים פחמימניים נדיפים בתכולה עיקרית של גז מתאן ,(CH4) אשר בטמפרטורה של 15 מעלות צלסיוס ובלחץ אטמוספרי נמצאת במצב צבירה של גז.
• חומר מסוכן- כל חומר או כימיקל אשר עלול לגרום נזק לאדם, לסביבה או לרכוש, בשל היותו בעל אחת מהתכונות הבאות: נפיץ, דליק, רעיל, גז דחוס וכו', כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים תשנ"ג-1993.

ההבדל בין גז טבעי לגפ״מ

ההבדל העיקרי בין הגז הטבעי (מתאן) לבין גז הבישול (גפ"מ – גז פחממני מעובה) הוא בכך שהגפ"מ כבד מהאוויר ולכן הוא שוקע, הגז הטבעי קל מהאוויר והוא מתנדף. לכן הגז הטבעי נחשב לגז בטוח יותר מאשר הגפ"מ, מה עוד שהגז הטבעי נחשב לגז אשר מזהם פחות את הסביבה מאשר גזים או מוצקים שיוצרים אנרגיה.

הרעיון העיקרי של הגז הטבעי הוא הסיסמה הידועה : מהבאר למבער. משמע הגז עובד דרך אסדת הגז דרך צינורות הולכה תת קרקעיים, תחנות הפחתה בדרך שמקטינות את הלחץ, ובסופו של דבר לתחנות – PRMS – תחנות שנמצאות בסמוך למפעל אשר מודדות את כמות הגז שנכנס למפעל ומקטינות את הלחץ לפי דרישת הלקוח.

חשוב לציין כי לכל מפעל או חברה אשר צורכת גז טבעי באופן קבוע נדרש להכין : נוהל טיפול חרום בגז טבעי ! המטרה העיקרית של נוהל זה : לקבוע דרכי פעולה, חלוקת תפקידים ותגובות למצבי חירום המתרחשים בתחום המפעל וזאת על מנת:
א. למנוע ו\או להקטין את הפגיעות בנפש וברכוש כתוצאה מסיכון הקיים בעת אירוע חירום חומ"ס במערכת אספקת הגז הטבעי במפעל.ב. למנוע פגיעה בסביבה החיצונית.
ג. שיקום האזור הנפגע והחזרת המפעל לפעילות שגרתית
ד. הנוהל ישמש כבסיס להוראות עבודה תפעוליות ליחידות האחזקה המשתמשות ומטפלות בגז טבעי.

לחברת "צמח בטיחות" יועצי בטיחות, ממוני בטיחות, מדריכים בטיחות מקצועיים, לכל תחום עבודה יש לנו את האיש המתאים ביותר ומומחה בתחומו, נשמח להעניק לכם שירות טוב ולעמוד לרשותכם בכל זמן ובכל עניין.

נשמח לענות גם בווצאפ
1
צריכים עזרה?
שלום,
נשמח לעזור בכל שאלה בנושא בטיחות בגז טבעי (מתאן), לחצו על הכפתור הירוק :)